Logo
Nevíte si rady? Zavolejte.
(Po-Pá, 10-18 hod.)
0 ks
za 0 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
Novinky
02.09.2023
Připravujeme novou knihu
Milí čtenáři a přátelé filmu. Celé léto jsme pilně pracovali v našem týmu a moc se těšíme, že vám v listopadu představíme novou hezkou knížku ,,Tři oř... číst celé
25.07.2023
Při objednání Poutníka světem fantazie přes Zásilkovnu, poštovné zdarma
Poutník světem fantazie je kniha rozdělená do dvou částí. V biografické části se dočtete vše důležité o osobním životě Oty Hofmana. Autor připomíná ro... číst celé
18.06.2023
Řešíte pozůstalost nebo máte doma obraz či starožitnost? Nabízíme naše konzultační služby.
Provádíme odhady uměleckých předmětů a starožitností, zejména pro klienty řešící pozůstalosti a sběratele. Pokud máte doma obraz nebo starožitnost a c... číst celé
Zobrazit všechny novinky
Blog
Zahájili jsme jarní přednáškovou sezónu o slavných architektech
Zahájili jsme přednáškovou sezónu o slavných barokních architektech. Návštěvníci se mohli dozvědět spoustu zajímavostí a příběhů ze životů Jeana Bapti... číst celé
06.03.2023 Film
Panna a netvor (1978)
Juraj Herz natočil v tvůrčí skupině Oty Hofmana film, na kterém měl nebývalou tvůrčí svobodu. Režisér scenáristovi navrhl řadu změn, se kterými souhla... číst celé
05.02.2023 Film
Ctihodné mrtvoly (1976)
Soudce Vargas chodí pravidelně do kapucínské krypty dívat se na mumie, aby rozjímal nad smyslem života. Netuší, že právě tato návštěva bude jeho posle... číst celé
Zobrazit všechny články
Nepropásněte novinky, akce a slevy!

Můžete se kdykoli odhlásit. Zasíláme jednou za 14 dní.

  1. Úvod
  2. Blog
  3. Film
  4. Ctihodné mrtvoly (1976)

Ctihodné mrtvoly (1976)

Itálie/Francie 1976, Cadaveri eccellenti, režie: Francesco Rosi, scénář: Tonino Guerra a Francesco Rosi podle předlohy Leonarda Sciascia, kamera: Pasqualino De Santis, hudba: Piero Piccioni, hrají: Lino Ventura, Max von Sydow, Charles Vanel, Fernando Rey, Tino Carraro, Renato Salvatori, Luigi Pistilli, Marcel Bozzuffi, Paolo Bonacelli, Alain Cuny

 

120 minut, 35 mm, 1.85:1, barevný

 

Donatellův David za nejlepší film a režii

 

Film:

Soudce Vargas chodí pravidelně do kapucínské krypty dívat se na mumie, aby rozjímal nad smyslem života. Netuší, že právě tato návštěva bude jeho poslední a on se před kryptou skácí k zemi s kulkou v těle. K vyšetřování je až z Říma povolán inspektor Rogas (Lino Ventura - Dotek MedusySvědek), který profesionálně ohledá místo činu a pak se dokonce i zúčastní soudcova pohřbu, který je všechno jen ne poklidný. Nezaměstnaní mladíci vykřikují o soudcově napojení na mafii a policie je rozhání. Neuplyne ani den a na dálnici je nalezeno mrtvé tělo dalšího vysoce postaveného soudce a Vargas tuší souvislost.

cadaveri_eccelenti_3

Z počátku se zdá, že za smrtí obou mužů stojí mafie, jenže popravených vysokých státních činitelů přibývá a stále častěji se hovoří o politice. Vargas se po dohodě s nadřízenými rozhodne vraždy spojit do jednoho případu i přes varování, že pokud to nevyřeší, bude on sám prvním, kdo ponese následky. Během vyšetřování naráží na různé verze – jeho šéf je přesvědčen, že jde o dílo pomateného revolucionáře, levicoví aktivisté naopak vidí za zabíjením spiknutí vládních špiček a vojenský puč.

Rogas ale tuší, že motiv leží ve společné minulosti obětí, kdy se dopustili několika justičních omylů. Snaží se varovat další soudce, a čím více se blíží k odhalení, všimne si, že je sám sledován a možná i v hledáčku tajemného zabijáka...

cadaveri_eccelenti_4

Scénář filmu vznikl podle detektivního románu sicilského rodáka Leonarda Sciasciase, autora známých a také zfilmovaných kriminálních thrillerů jako Den sovy či Každému, co jeho jest. Ostatně i film se natáčel hned v několika sicilských lokacích Agrigentu a Palermu. V Palermu se točily poněkud morbidní, ale velice efektní záběry kapucínské hrobky s mumiemi ze začátku filmu. Během natáčení se odehrála tato morbidně humorná anekdota. Charles Vanel ve filmu zemře a režisér trval na tom, že chce natočil jeho mrtvolu v rakvi s detailem jeho tváře. Štáb šel ale za režisérem, že to není vhodné, protože herec je už dost starý a mohl by si to vzít osobně. Ventura, který se s hercem znal řekl režisérovi, že se o to s dovolením postará. Šel za hercem a řekl mu: ,,Tak dneska si prý máš lehnout do rakve, Charlesi. Je to tak? Tak alou, ať už seš tam, ať se zasmějeme.“ A herec s úsměvem vlezl do rakve.

Režisérem filmu byl Francesco Rosi (1922, Neapol), částečně studovaný právník a později známý filmový režisér začínal jako asistent u Viscontiho a Antonioniho. K samostatné režii se dostal v roce 1950, když zaskočil za onemocnělého Goffreda Alessandriniho při natáčení filmu Camiccia rossa s Annou Magnani. Spolupracoval na scénářích se známým Luigim Zampou a v roce 1958 režíroval společně s Vittorio Gassmanem film Kean o slavném anglickém shakespearovském herci, kterého Gassman na plátně také ztvárnil.

cadaveri_eccelenti_5

Od konce padesátých let se začal věnovat kriminálnímu žánru s výraznými sociálními aspekty, které se často odehrávaly v Neapoli nebo na Sicílii. Pro filmové teoretiky je Rosi velice zajímavý filmař, protože po vyčpělém neorealismu dokázal společně s naprosto mimořádnými filmaři Fellinim a Viscontim přijít s něčím zcela jiným než byla lidová komedie.

Rosi ve svých filmech přináší různé úhly pohledu, které argumentuje skrze postavy. Nahlíží na témata z různých úhlů a divákům nabízí, aby se stali aktivními účastníky děje a sami zvažovali, co před sebou právě vidí. Je to často na úkor vyústění příběhu. Rosi totiž nenabízí žádné hollywoodské happy endy nebo jednoznačná rozuzlení. Nechává v divácích dozrát to, co právě viděli a dává jim možnost, aby se sami rozhodli, co že to vlastně právě viděli. I přes často jasná zasazení míst i osob se vyhýbá konkrétním označením. Samozřejmě až na výjimky. Biografický film o Salvatore Giulianovi je samozřejmě konkrétní.

ctihodne_mrtvoly_2

Rosi své příběhy zasazoval na jih, do své rodné Neapole a na Sicílii, tedy na místa, která důvěrně znal. Právě zde ale ukazuje celospolečenské italské kauzy, na které chce reagovat. Ctihodné mrtvoly jsou pak jasnou obžalobou spolčování politiky, mafie a justice, které si vlastní hrátky snaží schovávat ve využívání těch nejslabších chudáků v ulicích. Byť okrajově, ale už tady je zmiňována významnost řešení komunálního odpadu, které je dodnes v Itálii ožehavým tématem.

Sedmdesátá léta politickým thrillerům obecně přály, respektive propojením politických thrillerů se světem zločinu. Ctihodné mrtvoly v tomto ohledu fungují velice dobře i díky špičkovému obsazení hlavní, ale i řadě vedlejším rolím. Ostatně epizodní role zde mají švédský bard Max von Sydow, který ve stejné době hrál v celosvětově hodně známém politicko-špionážním thrilleru Tři dny Kondora a španělský chameleon Fernando Rey jako ministr vnitra.

ctihodne_mrtvoly_6

Hlavní roli ovšem ve filmu ztvárnil Lino Ventura, který se s režisérem spřátelil. S Rosim si společně telefonovali a znali se již několik let ze setkávání na filmových festivalech. Ostatně Rosi vyhrál Zlatou palmu na MFF v Cannes za film Případ Mattei v roce 1972. Když Rosi nabídl Rogase Venturovi bez váhání přijal a velmi si toho považoval, protože Rosi mu dal přednost před svým kmenovým hercem Gianem-Mariou Volontém.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

reklama_svetova_klasika

PODÍVEJTE NA NÁŠ E-SHOP: WWW.CHARONMEDIA.CZ

Líbil se článek? Sdílejte ho s přáteli
Nepropásněte novinky, akce a slevy!
Můžete se kdykoli odhlásit. Zasíláme jednou za 14 dní.
Kde nás najdete

Korespondenční adresa:

Legií 701/7

Říčany, 251 01

Kontakty
Logo
Ondřej Slanina
Ondřej Slanina
(Po-Pá, 10-18 hod.)
Charon media 2022
Vytvořeno na Eshop-rychle.czEshop-rychle.cz