Můžete se kdykoli odhlásit. Zasíláme jednou za 14 dní.
Smrt darebáka (1977)
Mort d´un pourri, Francie, režie: Georges Lautner, scénář: Michel Audiard, kamera: Henri Decae, hudba: Philippe Sarde, hrají: Alain Delon, Maurice Ronet, Michel Aumont, Jean Bouise 125 minut, 35 mm, 1.66:1, barevný nominace na Cézara – nejlepší herec (Alain Delon) a scénář
Film:
Je nad ránem, Paříž se za chvíli začne probouzet. Když u Xaviera (Alain Delon) náhle zazvoní jeho nejbližší přítel Philippe (Maurice Ronet), ještě netuší, že pro něj začíná nejdelší den jeho života, ve kterém mu splynou další noci a dni. Na vlastní kůži pocítí, co znamená, když se nejvlivnější síly ve státě bojí prozrazení korupce a své okolí „čistí“ tím nejjistějším způsobem. I jeho přítel Philippe Dubay se zapletl do této hry a žádá Xaviera, aby mu poskytl alibi. Netuší, že jeho život se může počítat na hodiny.
Policie i všichni ti, o kterých říká záhadný předseda správní rady jakýchsi tajných fondů Tomsky (Klaus Kinski), že to jsou anonymní zájmové a nátlakové skupiny bez tváře, chtějí po Xavierovi dokumenty o korupci a zneužívání státních funkcí. Jde jim totiž o všechno, peníze, moc, postavení a v neposlední řadě i o pověst tolik potřebnou k výkonu nejvyšších politických funkcí. Řada lidí zaplatí za tyto usvědčující listiny cenou nejvyšší a Xavier si je dobře vědom toho, že vydání dokumentů by mu život nezachránilo.
V roce 1977 byl Alain Delon velice úspěšný muž. Měl značný podíl na trhu s voňavkami Alain Delon, jehož logo připomínalo slavný monogram německého renesančního malíře a zlatníka Albrechta Dürera, ale paradoxně jeho filmová kariéra potřebovala hit. Jeho velkorysý snímek Pan Klein sice uspěl u kritiky, ale se 710 000 diváky se jednalo o komerční debakl. Delon se navíc netajil tím, že nechtěl své filmy vysílat v televizi. Potřeboval proto trochu živé vody.
Oslovil proto zkušeného režiséra George Lautnera a specialistu na drsné thrillery scenáristu Michela Audiarda. Ti přišli s nápadem adaptovat drsnou knihu Rafa Valleta a využili mezinárodního obsazení. Klaus Kinski se ovšem netradičně projevil jako profesionál a svůj part zahrál skvěle. Režisér Lautner o něm dokonce řekl, že i přes jeho pověst potížisty se Kinski projevil jako neuvěřitelně milý a laskavý člověk, o kterém každý režisér sní. Ornela Mutti svou roli odehrála v italštině a neuměla slovo francouzsky, z čehož si ale Francouzi nikdy moc hlavu nedělali.
Alain Delon jezdící v Alfa Romeo v politickém temném thrilleru, který má skvělou atmosféru a zejména mimořádného padoucha je záležitost, která se jen tak snadno neokouká. Film je v rámci žánru nesmírně napínavý a směřuje k dobrému finále, které je věrohodné. Tento druh filmů jsme se v Čechách také pokoušeli točit, ale originál je holt originál.